Frequently Asked Questions

Hieronder vindt u een overzicht van veelgesteld vragen.

Problemen met de installatie

De volgende minimumvereisten dienen in acht genomen te worden voor de smartphone of de tablet:

iOS toestel (Apple)
Een iPhone/iPad/iPod Touch met iOS 6.0 of hoger met Bluetooth
Een operationele netwerkverbinding (via dataconnectie of via Wi-Fi)
Toegang tot de Apple App Store

 

Android toestel
Een smartphone of tablet (met Android 2.2 of hoger) met Bluetooth
Een operationele netwerkverbinding (via dataconnectie of via Wi-Fi)
Toegang tot de Google Play Store

 

Kijk het volgende na:

  • Heeft uw smartphone een netwerkconnectie (data-connectie of wifi)? Test dit door even naar een website (bv google.be) te gaan.
  • Heeft u een correcte toegang tot Google pPlay store of iTunes App Store? Test dit door er een andere applicatie te downloaden.
  • Hebt u de XENGO installatieprocedure nauwkeurig gevolgd? Start deze, zo nodig, opnieuw op.

U krijgt automatisch een melding van Android of Apple wanneer een nieuwe versie van de applicatie beschikbaar is. We raden aan om steeds deze updates te installeren. De nieuwste versie laat de app het best functioneren.

Maak een nieuwe Bluetooth-verbinding tussen smartphone en de XENGO

  • Herstart de smartphone.
  • Zoek op uw smartphone de lijst met Bluetooth-gekoppelde apparaten. Verwijder de XENGO uit deze lijst.
  • Herstart de XENGO.

Volg de XENGO installatieprocedure opnieuw.

Het is perfect mogelijk om meerder smartphones te gebruiken met de XENGO.

Men moet er evenwel voor zorgen dat de smartphone de juiste bluetooth connectie heeft opgezet met de XENGO.

Om dit te bekomen, dient men bij het wisselen van smartphone of tablet de bestaande bluetooth connectie te verwijderen en een nieuwe connectie op te zetten met het gewenste toestel.

Bij de configuratie van de XENGO-app, (zie: Hoe de XENGO-app configureren - Stap 1) dient u de volgende gegevens in te stellen:

  • Naam: (De naam van uw handelszaak, verplicht).
    De “Naam” kan maximaal 15 karakters bevatten!
  • Plaats: (De plaats van uw handelszaak, verplicht).
    De “Plaats” kan maximaal 15 karakters bevatten!
  • e-mail: (verplicht).

 

 

Problemen met transacties

Druk op het startscherm op het linkse icoontje onderaan. U belandt nu in het scherm ‘transactiebeheer’.

Druk op ‘Laatste geannuleerde transacties’. U ziet dan de laatste 5 geannuleerde XENGO-transacties.

Druk op het startscherm op het linkse icoontje onderaan. U belandt nu in het scherm ‘transactiebeheer’.

Ga naar ‘Laatste transacties’. In deze lijst vindt u de laatste 5 XENGO-transacties terug. Voor deze transacties is het nog mogelijk een ticket na te sturen.

Druk op de desbetreffende transactie en geef vervolgens het e-mailadres en/of gsm-nummer.

Bij elke transactie wordt nagegaan of deze sequentieel de vorige transactie opvolgt. ‘Invalid Booking Number’ wijst op een probleem bij de sequenties.

Druk op de knop ‘Voorkeuren’ in het midden onderaan het startscherm. Vervolgens drukt u op ‘Reset counters’. Ga vervolgens terug naar het beginscherm en voer de transactie opnieuw uit.

Wanneer een transactie in time-out gaat, is deze niet uitgevoerd. Voer de verkoop opnieuw uit.

Een transactie is pas geslaagd als u een afschrift of elektronisch ticket kunt sturen. Bij een time-out is dit niet het geval.

Kijk na of de klant dezelfde bankkaart heeft aangereikt waarmee de verkoop gebeurd is. Bij twijfel, vergelijk het kaartnummer op het elektronische ticket.

Een transactie annuleren kan enkel binnen dezelfde kalenderdag. Eens de app het transactie-overzicht van de vorige dag heeft doorgegeven, is annuleren niet meer mogelijk.

Administratie

Voor deze aanvragen hebben wij uw handtekening nodig .

  1. Vul het formulier (elektronisch) in.
  2. Print het af.
  3. Onderteken het.
  4. Stuur het elektronisch door.

Hier vindt u tips en nuttige info over de facturatie, de opvolging van de transacties, de update van gegevens, de recuperatie van geblokkeerde kredietkaarten en over de oplossing van eventuele geschillen.

Andere problemen

Start de app opnieuw op. Ga naar ‘laatste transacties’. Vindt u de desbetreffende transactie niet terug, werd deze niet gefinaliseerd. Voer daarom de verkoop opnieuw uit.

In dit geval annuleert u de transactie door op de rode knop van de XENGO-terminal te drukken. Start de app opnieuw op en voer de verkoop opnieuw uit.

Indien dit scherm verschijnt, dan heeft de XENGO-terminal onherstelbare schade opgelopen. Als veiligheidsmaatregel werd alle informatie op de XENGO gewist.

Vul daarom dit formulier in. Wij nemen contact met u op en bezorgen u een nieuwe terminal.

EOSM Ate2011 OS V6.11 = Security Alert
Penetration detected devit. Deactivated

Indien dit scherm verschijnt, dan heeft de XENGO-terminal onherstelbare schade opgelopen. Als veiligheidsmaatregel werd alle informatie op de XENGO gewist.

Vul daarom dit formulier in. Wij nemen contact met u op en bezorgen u een nieuwe terminal.

Verlies van uw smartphone en de XENGO vormt geen risico. Fraude is niet mogelijk: de XENGO laat enkel toe om geld toe te voegen aan een rekening. Afhalen van geld is niet mogelijk.

Het enige, zeer onwaarschijnlijke risico betreft een annulering van een transactie. Daarvoor heeft degene die uw smartphone en de XENGO vindt, echter de betaalkaart van de klant nodig.

Verlies van uw smartphone vormt geen risico. De XENGO-app werkt immers alleen in samenwerking met uw eigen XENGO-terminal.

Koopt u een nieuwe smartphone, doorloop dan de installatie opnieuw om uw nieuwe smartphone met de XENGO-terminal te verbinden.

Verlies van de XENGO-terminal vormt geen risico. De XENGO-terminal werkt immers alleen in samenwerking met uw eigen bijhorende smartphone of tablet.

U kan ons contacteren om een nieuwe XENGO aan te schaffen. Bij ontvangst dient u in de app op uw smartphone, (onderdeel ‘Voorkeuren’) het serienummer van uw nieuwe XENGO-terminal in te geven.

Vul dit formulier in. Wij nemen contact met u op en bezorgen u een nieuwe terminal.

Bij vervanging van uw XENGO, moeten de tellers terug op 0 (nul) worden geplaatst alvorens te starten met de verwerking van nieuwe transacties op uw vervang toestel.

Druk op de knop ‘Voorkeuren’ in het midden onderaan het startscherm.

Vervolgens drukt u op ‘Reset counters’.

Ga vervolgens terug naar het beginscherm en start nu met transacties uitvoeren.

Bij het indrukken van de powerknop start de XENGO niet op.

  • Zorg dat de XENGO opgeladen is met de bijgesloten USB-lader/USB-stroomadapter. Volg hiervoor de procedure beschreven in de handleiding.

  • Voor oudere XENGO modellen:
    • Wanneer de XENGO geladen is, zal het LED lichtje groen kleuren

    • Op de achterkant van de XENGO is een resetknop met een diameter van 2mm.
    • Druk de knop in met een scherp voorwerp gedurende 5 seconden.